Комисията за защита на потребителите (КЗП) установи измамническа агенция за недвижими имоти. Агенцията обвързва клиентите си за изплащане на комисионна от 3% от стойността, но не по-малко от 1000 евро. Споменатата агенция излиза на челните места във всички търсачки в Интернет. Тя събира различни оферти за продажба на имоти във интернет пространството и ги предлага за свои, без да има ексклузивното право. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на контролния орган по БНТ.
„Ако отидете на оглед с въпросната агенция, подписвате протокол, в който с малки букви пише, че ако впоследствие този имот не си го купите от тях, дължите комисионна в размер на 3% от стойността на сделката, но не по-малко от 1000 евро без ДДС. Това е абсолютно недопустимо решение и се съдържа в документ, който не е договор, а е просто един протокол”, поясни Маргаритов и отправи предупреждение хората да внимават, когато полагат подписа си върху подобни документи за това дали „в малките букви не се крие едно три-четири- пет хиляди евро задължение.”
„Затова ние приканваме търговците и мисля, че това също е ефект, който постигаме напоследък – да бъдат коректни и лоялни не непременно след като сме ги хванали в нарушение, а просто да знаят, че тяхното коректно поведение и спазването на закона най-вероятно ще им осигурят и повече клиенти”, добави той.
Маргаритов потвърди, че продължават и активите проверки на КЗП по Черноморието и останалите райони в страната с повече почиващи, включително и в планинските курорти. От началото на юни комисията е извършила над 1000 проверки в хотели, ресторанти и различен тип атракциони по Черноморието, където има най-много летуващи. Проверки текат и в търговската мрежа. В около 5% от случаите се установяват нарушения.
„В сравнение с минали периоди това е по-малко. Отчитаме, че тенденцията е добра и оптимистична, стремежът ни е да се запази, но същевременно си даваме сметка, че нарушения има. Те са свързани с различни заблуди на потребителите, като например скриване на важна информация, което ги „удря по джоба”. В редица случаи им се предлагат несъществуващи намаления, менюта на чужд език или с цени в евро, което ги заблуждава, че е два пъти по-евтино. Когато установим такива практики, ги забраняваме и налагаме санкции”, посочи Маргаритов.
Той напомни, че работят всички приемни на комисията по Черноморието. „Търсени сме и за консултации, а не само да констатираме, че вече е налице някакво нарушение. Тук работи и превенцията, и нашите кампании, които разгръщаме в тази посока, дават резултат – хората стават по-информирани, по-готови да защитят правата си с по-голямо самочувствие на истински европейци”.