Филмови заглавия през 2017 година
23.11.2016
Къде да търсим качествени коли под наем?
16.12.2016

Електромотори в колелата – мисията е възможна

Електромотор

През последните години електромобилите набират все повече скорост, като към момента почти всички големи производители са изкарали на пазара модел, задвижван от електромотори. Най-разпространени все още са хибридите на Тойота и Хонда, където електродвигателите са просто допълващи основния двигател с вътрешно горене, но „чистите“ електромобили стават все повече. Едно от предимствата на автомобилите на ток е, че когато се наложи ремонт на електромотори, то той е доста по-лесен отколкото е същата процедура на средностатистически ДВГ.

Наскоро властите в четири от големите световни столици – Атина, Мексико-сити, Мадрид и Париж обявиха, че възнамеряват да забранят дизеловите автомобили в най-близко бъдеще. Това е още една причина производството на превозни средства, разчитащи на ток, да расте със сериозни темпове.

Има един специфичен тип електромобили, които разчитат на електромотори, поставени в самите колела.

Предимства и недостатъци на електродвигатели в колелата

Монтирането на електромоторите директно в колелата на автомобила има редица предимства, сред които са:

  • Опростяване на задвижващата система
  • Намаляване на загубите на енергия от триене
  • Увеличаване на КПД

В същото време, когато от автомобила се премахнат детайли от стандартната трансмисия и обслужващите ДВГ компоненти, дизайнерите получават огромна свобода да се развихрят при оформяна на каросерията и визията на автомобила. Тогава ще може да се работи повече върху подобрение на аеродинамиката на колите, оптимизиране на вътрешното пространство, естетиката и всичко останало, което е било ограничавано от задължителното присъствие на много от компонентите в стандартните автомобили.

Не по-маловажно предимство е възможността да се упражнява по-бърз и прецизен контрол върху всяко колело по отделно. Ако алгоритъмът за управление на колелата е направен качествено, сцеплението и съответно сигурността на автомобилите със задвижване на всяко колело с електромотор биха били на изключително високо ниво, непостижимо за конвекционалните автомобили.

Все пак, тази технология не е съпътствана само от положителни неща. Използването на електромотор за всяко колело има и някои недостатъци, сред които е и увеличаването на тежестта на носещата система (окачване, колила и прилежащите детайли). За решаването на този проблем се работи и в момента, и новосъздадените материали донякъде способстват за преодоляването му.

Друг недостатък е все още високата цена на тези електромотори, както и фактът, че поставянето им в колелата на автомобили ги прави податливи на негативното влияние на праха и влагата от пътя, риска от постоянното тресене заради неравности и т.н. За разлика от елементарното залепяне на гума, ремонтът на такъв електромотор след скачане в „българска“ дупка би било доста по-скъпо.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *