Държавата ще дава безлихвени кредити на общини в затруднено финансово положение след като в Държавен вестник е обнародван Законът за изменение и допълнение на Закона за публичните финанси. В края на месец май Народното събрание прие окончателните промени в Закона за публичните финанси, с които се въвежда ред за откриване на процедура по финансово оздравяване на общините и предприемането на редица мерки за постигане на финансова устойчивост и стабилност на местните финанси. За да могат да изтеглят безлихвени заеми, общините ще трябва да са налице три или повече условия за финансово затруднение.
При общините, които ще имат необходимост от финансова помощ, кметът ще трябва да уведомява общинския съвет, че общината се намира във финансово затруднение и да му предложи откриване на процедура за финансово оздравяване. Общинският съвет с решение да открие процедура за финансово оздравяване, трябва да възложи на кмета на общината както да изготви план за оздравяване, така и да проведе публично обсъждане на плана с местната общност. Общинският съвет може да възложи на кмета на общината да направи искане до министъра на финансите за финансово подпомагане на общината под формата на временен безлихвен заем от централния бюджет за целите на изпълнението на плана за финансово оздравяване.
Според данни на Министерство на финансите просрочените задължения на общините са за над 197 млн. лева към края на март. 59% от общините в България имат просрочени задължения към края на първото тримесечие на годината, допълват от финансовото министерство. Анализът им по критериите за фискални правила, разписани в Закона за публичните финанси, показват, че близо 40 от общините не спазват три или повече от тези правила.
В тежко състояние са общини като Белоградчик, Доспат, Смолян, Неделино и Велинград. Именно Велинград бе дадена като пример от министъра на финансите Владислав Горанов, като община, която е във фалит още преди одобрението на закона. Правят впечатление и задълженията на Несебър. В края на миналата година дефицитът на общината е над 25 млн. лева. Само година по-рано той е бил малко над 3 млн. лева.