Историята на Ванко 1, разказана от The Guardian
26.09.2018
Експлоатирани ли са българските работници в шивашката индустрия?
27.09.2018

Туризмът в България и неговото бъдеще

В края на летния сезон на 2017г. България стана известна като държавата, която толкова обича чуждестранните си туристи, че им изпраща благодарствени картички за това, че са избрали да прекарат почивката си в малката балканска държава. Усилията на министър Ангелкова със сигурност не остават незабелязани и дори тази година, която не предостави най-добрите метеорологични условия за летен туризъм, статистическите агенции отбелязват ръст в броя на посещенията от чужбина.

В чуждестранните сайтове често присъстват статии, представящи родината ни като идеалната дестинация за почивка или екскурзия. Като нейни основни предимства са изтъквани красивата природа, разнообразието от морски и планински курорти и, разбира се, богатата култура и история, чийто отпечатък е лесно откриваем във всеки български град.

Статистическите данни от началото на летния сезон показват ръст от близо 9% в броя на чуждестранни посещения, а приходите от туристическата сфера само за първите 5 месеца на 2018г., които влизат в държавната хазна, са повече от 1,5млрд лева. Дотук всичко показва, че туризмът демонстрира стабилно развитие и добри резултати, но ако за момент излезем от рамките на статистиката, става ясно, че въпреки усилията на всички институции, работещи за имиджа на България, тя остава една от дестинациите, привличащи туристи с евтин алкохол, лесен достъп до наркотици и повсеместно беззаконие.

Тази информация не присъства в статистиката, но има статута на обществена тайна не само в България, но и много други държави. Помните ли рекламата на ИКЕА, в която родителите не позволяват на дъщеря си да отиде на почивка в Слънчев бряг? Стотиците хиляди благодарствени картички няма да променят този имидж. Глобите от 300лв. за нападение на невинна камериерка, която чисти прекалено шумно, също няма да изчистят репутацията на страната ни.

Това не означава, че трябва да затваряме курортите и заведенията, които всяка година по вече утвърдена традиция привличат младежите от Западна Европа. Те не търсят семеен тип почивка – в България ги приканват плажните DJ партита, летните фестивали и шумните заведения. Силната музика може да е неприятна за много хора, но, както се оказва, носи сериозен приход в държавната хазна. Отново става дума за Слънчев бряг, разбира се. Курортът, който в продължение на години приема хиляди гости и им осигурява условия за пълноценно денонощно забавление, а през последните години се намира под прицела на властите за това, спазва ли всички норми за нивото на шума. В средата на август, в разгара на летния сезон, отново се вдигна шум около затварянето на две култови морски заведения – Какао бийч и Хедон.

Доколко са оправдани мерките, предприемани от властите, не можем да кажем със сигурност, тъй като освен огромни финансови загуби за предприемачите и държавата, те означават и заслужено спокойствие за много от жителите на града, но поне на пръв поглед изглежда, че все още златната среда не само не е открита, но не е и потърсена.

Истината е, че старанията на Министерството на туризма вече имат резултат, но туристическата сфера в България има още дълъг път пред себе си преди да разкрие пълния си потенциал. Пред отговорните институции стоят редица неразрешени въпроси, но в същото време бавно и постепенно туризмът се превръща в приоритетен отрасъл за българската икономика.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *