Три български отбора заминават за финалите на състезанието за енергийна ефективност Shell Eco-marathon 2016. Това са двата български екипа в категорията „Прототипи“ с електрическа батерия – на Русенския университет „Ангел Кънчев“ и на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ – гр. Чепеларе, и отборът на Техническия университет – София, който се състезава в категорията „Градски тип“ с електромобил на водородна горивна клетка, съобщиха организаторите на проявата.
Редица иновации бележат участието на българските отбори в Shell Eco-marathon тази година. Русенските студентите заминават с подобрена версия на автомобила: променена е зъбната предавка на електромобила, а самите зъбни колела са направени от полиамид. Те залагат и на контролер за управление на електродвигателя, който ще повиши енергийната ефективност в резултат от подобренията в проекта. Прототипът е олекотен с няколко килограма и е с намалено ниво на шум. Има нова кормилната уредба и кормило, изработено на 3D-принтер, а управлението е като във Формула 1 – с бутони. Тази година студентите ще направят опит да впечатлят журито и посетителите на Shell Eco-marathon 2016 в Лондон с дизайна и визията на своя автомобил. Инженерният екип се е прицелил към приза в категория „Дизайн на превозно средство“.
Екипът на Техническия университет-София разработи четвъртия си проект за изцяло нов автомобил, откакто участва в Shell Eco-Marathon Европа. Студентите вярват, че ще успеят да го реализират също толкова успешно, колкото и предходните три, като повишат енергийната му ефективност. Тазгодишният електромобил е задвижван от чисто нова водородна горивна клетка. Стратегията за победа на бъдещите инженери от ТУ-София стъпва още върху подобрено окачване, задвижваща и спирачна система, съвременна електроника.
В 31-то издание на Shell Eco-marathon Европа, младите таланти от Чепеларе залагат на шаси от алуминиеви сплави, съвременна електроника и нови гуми с цел по-голяма икономия на гориво и по-добро представяне на трасето в Лондон. Всички нововъведения увеличават потенциала на автомобил да измине над три пъти по-голямо разстояние с 1 кВтч, в сравнение с постигнатия резултат на отбора на миналогодишното състезание.