Българска журналистка оцеля като по чудо при нападение в Афганистан
08.06.2016
Показаха част от ракета „Бук“ от катастрофата с боинга в Източна Урайна
08.06.2016

Защо цената на билета за градския транспорт не трябва да е 1.60 лв.?

В последно време се разгоря ожесточена обществена дискусия във връзка с повишаването на цената на еднократния билет за градския транспорт в София от 1 лв. на 1.60 лв. Както обикновено, мненията варират от силно положителни, до силно отрицателни. Столичният общински съвет прие икономическата рамка с аргумента, че реалната себестойност на пътуването е с цена от 1.64 лв., с което трябва да се насърчи използването на повече месечни и годишни абонаментни карти.

В доводите на Съвета има известен резон, но нека да разгледаме и някои по-различни гледни точки:

  • Увеличението става факт в момент, когато цената на горивата в страната поевтиня значително…
  • Повишаването на цената в съвременните доходи за средностатистическия българин единствено би довела до нарастване на гратисчиите
  • Увеличаването на стойността на глобите в съответствие с вдигането на цената на билета би довела до нарастване на гражданското неподчинение – разправии с контрольори, полиция и т.н.
  • Драстичното увеличение на билета със сигурност ще увеличи значително и трафика от автомобили по пътищата, което от своя страна ще доведе до неприятни последици за околната среда и водите.
  • Липсва всякаква прозрачност във финансовите отчети и в доводите на Общинския съвет защо от финансова гледна точка цената на билета трябва да е 1.60 лв.
  • Хората, гласували това решение, вероятно не използват често услугите на СКГТ, тъй като ако това беше факт, щяха да имат по-ясна представа за условията, в които се осъществяват пътуванията – стари и мръсни превозни средства, липса на климатик или вентилация, неприятни миризми, особено през летния период. Толкова широко прокламираното обновяване на автобуси, тролейбуси и трамваи все още е доста далеч от завършека си – в този ред на мисли изглежда, че моментът за увеличение на билетите не беше особено подходящ.

Разглеждайки всички тези аспекти, свързани с решението на Софийския общински съвет, подкрепено от ГЕРБ, СДС София и Прошко Прошков с 34 гласа, може да се щрихира, че масовото публично недоволство от промяната има своите доводи. Ръководните тела в държавата обаче (както винаги) не взимат под внимание общественото мнение и не му отдават необходимата тежест.

Под влияние на общественото недоволство няма да е изненадващо, ако се стигне до сериозни ексцесии в транспортната мрежа в столицата в най-скоро време. За съжаление, както във всичко, което се организира в България, се чака да се случи най-лошото, за да се предприемат реформи и действия. Интересното е, че за пореден път управленските фактори се опитват да се приближават до европейски стандарти без да бъдем дори близо до европейските заплати.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *