Промени в Закона за автомобилните превози, внесени в Народното събрания, предвиждат дирекция „Автомобилна инспекция“ (ДАИ) вече да има специално правомощия, за да установява дали има случаи на така нареченото споделено пътуване.
Ако бъдат приети, промените ще дадат правомощие на служителите на ДАИ да изискват сведения от пътниците в леките автомобили. В мотивите на правителството се посочва, че това е необходимо за установяване на вида на превозите – дали са срещу заплащане, или не. Това има огромно значение при установяване на нарушенията, извършени от лица, които превозват пътници на цената на билета, а твърдят, че не получават цена за извършването на превоза. Събирането на сведения от превозваните лица е способ за събиране на доказателства в административно-наказателното производство, което в момента е невъзможно, отбелязва още кабинета.
Напоследък темата за забрана на „споделеното пътуване“ нашумя сериозно, след като финансовото министерство предложи сайтовете с такава цел да бъдат забранени, припомня Investor. Това стана след среща между представители на ведомството и на автобусните превозвачи, които твърдят, че приходите им сериозно са спаднали заради тази дейност. Сайтовете бяха нарочени, след като регионалното министерство разгневи превозвачите с плановете си да въведе тол система и да събира такси за ползването на магистралите. В следствие на решението последваха заплахи за протести, бурни реакции и коментари на превозвачи колко е голям сивият сектор.
Именно липсата на държавно регулиране и данъчно облагане са част от причините за бума на споделената икономика в световен план през последните години, пише Десислава Николова, икономист от Института за пазарна икономика. Според нея дори да е верен аргументът, че сайтовете за споделено пътуване реално се използват от превозвачи в сивия сектор, реакцията на властите към тези нови форми на икономически отношения илюстрира тяхната неспособност да влязат в крак с новата икономика.
С нови текстове кабинетът предлага да се изисква свидетелство за психологическа годност и на шофьорите, които превозват хора и товари за собствена сметка. Те са пълноправни участници в движението и могат да се причислят към професионалните шофьори, затова изключването им от обхвата на водачите, за които е нужна психодност, не е обосновано, се мотивират от правителството.